"Η παρουσίαση ενός γενέθλιου χάρτη δεν είναι εύκολο έργο παιδί μου. Η παραδοσιακή γενέθλια αστρολογία είναι σκληρή δουλειά, δεν ολοκληρώνεται σε λίγες στιγμές. Δεν είναι σαν την ωριαία αστρολογία που κάνει τα κόλπα της κάθε στιγμή για σένα 'Άμπρα κατάμπρα, και ίδού η απάντηση! Τέλεια!'. Υπάρχουν εκείνοι που τους αρέσει να παρουσιάζουν ένα χάρτη δημόσια, όπου θα κοιτάξουν το χάρτη κάποιου μέσα στο κοινό κάνοντας λαμπρές δηλώσεις γι αυτόν: 'ο σκοπός της ζωής σου είναι αυτός', ή 'Σου αρέσει να κάνεις αυτό, έτσι δεν είναι;'. Αυτό, όπως ελπίζω καταλαβαίνετε, δεν είναι αστρολογία, δεν είναι τίποτα άλλο απο καπνός σε καθρέφτες.  Οι ταχυδακτυλουργικά προφανείς ακριβείς δηλώσεις μπορούν να γίνουν από κάθε επιτήδειο που τσιμπάει σε ότι εκτίθεται γύρω και περιφέρεται.

"Είμαι βέβαιος επίσης, ότι έχεις καθήσει και παρακολουθήσει διαλέξεις και άκουσες τον ομιλητή να δείχνει από σημείο σε  σημείο να λέει, "Α χά, έχει Άρη τετράγωνο Ουρανό, γι αυτό αυτό το πρόσωπο εφηύρε τις κάλτσες, ή την Ανταρκτική, ή κάτι άλλο". Αυτή τη στιγμή ηχεί πειστικά. Αλλά η ερμηνεία δεν είναι να βουτάς μέσα σε ένα χάρτη και να τσιμπάς ένα στοιχείο, σαν να τραβάς ένα μεζεδάκι απο την κακαβιά. Πρέπει να χτίσεις όλον τον χάρτη, από τη βάση δουλεύοντας προς τα πάνω. Ένας ομιλητής που αναφέρεται σε γενέθλιους χάρτες θα πρέπει να ξεκινήσει εξετάζοντας πρώτα την ιδιοσυγκρασία και ύστερα να περάσει από όλα τα στάδια της ερμηνείας. Αυτό παίρνει χρόνο. Είναι κάτι πρακτικό για μια διάλεξη; Όχι. Έτσι επιστρέφουμε πάλι στους καπνούς και τους καθρέφτες.

"Η γενέθλια αστρολογία είναι δύσκολο να παρουσιαστεί σε μια ομιλία, είναι επίσης δύσκολο να διδαχθεί. Απο τότε που ήσουν κουταβάκι διδάσκω γενέθλια αστρολογία. Πάντα λέω στους μαθητές μου "Πρέπει να κάνεις αυτό, πρέπει να κάνεις εκείνο" Αλλά, ενώ κάνω αυτό, σκέφτομαι συνέχεια, "δεν το κάνω αυτό όποτε ερμηνεύω ένα χάρτη". Τους διδάσκω να το κάνουν, αλλά δεν με φαντάζομαι να το κάνω εγώ ο ίδιος.

"Πολλές φορές θυμάμαι μια ιστορία για τον
John Coltrane. Μια θαυμάστριά του τον ακολουθούσε από συναυλία σε συναυλία, αντιγράφοντας τα σόλο του. Μεγάλο κατόρθωμα, νομίζω θα συμφωνήσεις". Τον κοιτούσα με θαυμασμό. "Και μια νύχτα τον συνάντησε σε ένα πάρτυ και του είπε: 'αυτό που παίξατε εχτές ήταν τόσο ωραίο. Το έχω αντιγράψει. Μπορείτε να το παιξετε για μένα;' ο Coltrane κοίταξε έκπληκτος την παρτιτούρα και είπε 'δεν μπορώ να το παίξω αυτό!' Μοιάζει πολύ με τους πελάτες που ξαναέρχονται. Κοιτώ τις σημειώσεις μου απο την προηγούμενη συνεδρία μαζί τους και σκέφτομαι, 'πώς στο καλό το έβγαλα αυτό;'
     
"Αυτός είναι ο λόγος που διδάσκω τους μαθητές μου αυτό που κάνω, ακόμη και αν πολύ από αυτό δεν το κάνω πλέον. Είναι απαραίτητο να μάθουν τις δομές κατασκευής. Αυτές οι δομές είναι αυτό που πρόκειται να σας διδάξω. Αυτές οι δομές είναι - για να χρησιμοποιήσουμε μια αθλητική μετάφορά - η εισαγωγή σας στο γήπεδο. Μπορείτε να μπείτε στο γήπεδο όπου το κάθε εκεί μέσα σας είναι γνώριμο, ακριβώς με τον ίδιο τρόπο που γίνεται σ'εναν αθλητικό αγώνα, ένα γήπεδο μέσα στο οποίο αφήνετε όλες τις δομές πίσω σας. Αλλά δεν είναι το ίδιο όπως το να προσπαθείτε να μπείτε στο γήπεδο χωρίς ήδη να ξέρετε τις δομές. Αν κάνετε προπόνηση έξι ώρες την ημέρα, μπορείτε να μπείτε μέσα στο γήπεδο εύκολα και να κάνετε θαυμάσια πράγματα. Αν δεν προπονείστε δεν μπορείτε να μπείτε στο γήπεδο καθόλου. Έτσι γίνεται και με την αστρολογία.

"Αυτές οι δυσκολίες στην παρουσίαση και διδασκαλία της γενέθλιας αστρολογίας εξηγούν γιατί δεν υπάρχει ένα καλό βιβλίο γενέθλιας αστρολογίας, είτε αρχαίο, είτε σύγχρονο. Τα βιβλία είναι πράγματα υπερτιμημένα. Είναι εύκολο να πιστέψετε ότι με το να γεμίζετε τα ράφια της βιβλιοθήκης σας θα μάθετε. Τελικά, συνήθως είναι ακριβώς το αντίθετο: αποκτώντας ένα βιβλίο είναι πιο συχνός τρόπος να αποφύγει κανείς τη μάθηση. Αντί να γίνει κάποια δουλειά με το βιβλίο που ήδη έχουμε, κάνουμε μια νέα εγωιστική σχέση με ένα νέο βιβλίο. Και έπειτα με ένα άλλο νέο βιβλίο, και ένα άλλο μετά από αυτό. Μοιάζει πολύ με τη φιλία: οι εγωιστικές σχέσεις δεν αξίζουν δεκάρα, θα αλλάζαμε πολλές από αυτές για έναν πραγματικά καλό φίλο. Καλύτερα να βρείτε το βιβλίο που θα είναι ο σταθερός σας φίλος παρά να κομματιάζετε το χρόνο σας δίνοντας προσοχή στους άλλους".


Τί βιβλίο μπορεί να είναι φίλος μου, θείε;

"Εγώ βάσισα τη μελέτη μου στο Christian Astrology του Lilly και τις ερμηνείες των χαρτών του Abu Ali al-Khayyat. Τα βρήκα ως τα καλύτερα, αλλά είναι τα καλύτερα μέσα σε έναν αριθμό πολλών κακών. Δεν εννοώ ότι υποτιμώ ούτε τον Λίλλυ ούτε τον Αλ Κχαγιάτ, ή τους συγγραφείς άλλων βιβλίων. Λοιπόν, αυτό δεν είναι αλήθεια: εννοώ ότι δεν έχω εκτίμηση σε συγγραφείς πολλών βιβλίων, αλλά υπάρχουν άλλοι που έχουν κάνει τόσο καλή δουλειά όσο ίσως θα μπορούσε να γίνει.

"Στα ανθισμένα νιάτα μου, σκεφτόμουν ότι θα γράψω ένα βιβλίο για την γενέθλια αστρολογία. Τότε έγραψα το Εγχειρίδιον Ωριαίας Αστρολογίας. Αυτό με έκανε να δώ γιατί δεν υπάρχει καλό βιβλίο. Το να το γράψω ήταν κάτι απίθανο. Η Ωριαία ειναι απλή και ευθεία: 
2 + 2 = 4. Η γεννέθλια δεν είναι. Αν η ωριαία μοιάζει με μια ευθεία γραμμή, η γεννέθλια μοιάζει με σφαίρα. Μια σφαίρα δεν μπορεί να μειωθεί στην γραμμική μορφη που απαιτείται από την γραφή. Η προσπάθεια να κάνουμε κάτι τέτοιο αφαιρεί το σφαιρικό χαρακτήρα της, που είναι ο λόγος που αυτές οι προσπάθειες που έχουν γίνει να μην μπορούν να βοηθήσουν παρά να διαστρεβλώσουν το αντικείμενο. Όσο πιέζουμε μια μπάλλα θαλάσσης να πάρει το σχήμα κουτιού οδοντόπαστας, ή να περάσουμε  την ωραία Χριστουγεννιάτικη πουτίγκα της θείας μέσα από το μάτι της βελόνας." Εκείνη έπιασε το υπονοούμενο κι έτρεξε να του φέρει άλλο ένα κομμάτι.    

"Το βιβλίο - καθαρά βγαλμένο από την ανάγκη του συγγραφέα να πει κάτι, και αυτό το κάτι μπορεί να εκφραστεί μόνο από τον πεζό λόγο  - αργά ή γρήγορα θα πέσει στο μοντέλο του τσελεμεντέ, η των αφορισμών, ή και τα δυο. Γνωρίζετε από βιβλία μαγειρικής: 'Ο Κρόνος στα ψάρια σημαίνει αυτό,' και 'ο Δίας μέσα στον 10ο οίκο σημαίνει αυτό'. Τέτοιοι ορισμοί είναι άνευ νοήματος. Είναι σαν να λέμε 'o στρατιώτης καταπάνω στον αξιωματικό σημαίνει...' Τί σημαίνει; Αυτό που σημαίνει εξαρτάται από το πού βρίσκονται όλα τα άλλα πιόνια της σκακιέρας. Τίποτε δεν σημαίνει κάτι από μόνο του, είτε στο σκάκι είτε στη γενέθλια αστρολογία. Είναι σαν ο κάθε γενέθλιος χάρτης να φτιάχνει το δικό του περιεχόμενο, το δικό του σύνολο αφορισμών για την κατανόηση σε κάθε τι που βρίσκεται εντός του χάρτη. Επειδή ο Brand Pitt έπαιξε ένα συγκεκριμένο ρόλο σε ένα έργο δεν θα λέμε ότι θα παίξει αυτόν τον ίδιο ρόλο σε ένα άλλο έργο. Ναι, αυτό ακριβώς κάνουμε όταν λέμε ότι
"Ο Κρόνος στα ψάρια σημαινει αυτό," και "ο Δίας μέσα στον 10ο οίκο σημαίνει αυτό".      

Και τότε τί γινεται με τους αφορισμούς;

"Βασίζονται στην πλάνη. Διάβασε για παράδειγμα, στο Christian Astrology, και θα δεις κατάλογους από αφορισμούς για κάθε οίκο του χάρτη. Υπάρχει μια σιωπηρή αποδοχή ότι ο κάθε οίκος αποτελεί μια αυτόνομη πολιτεία, που κυβερνάται από τους δικούς της νόμους. Δεν είναι έτσι: ο χάρτης έχει τη μοναδικότητά του. Οι ίδιοι βασικοί νόμοι δουλεύουν τριγύρω του. Κάθε ατομικός αφορισμός είτε συμφωνεί με αυτούς τους βασικούς νόμους, που σε αυτήν την περίπτωση δεν χρειαζόμαστε τον αφορισμό, ή διαφωνεί με αυτούς, και σε αυτην την περίπτωση είναι λανθασμένος"    

Αρα, είτε έτσι είτε αλλιώς τους αφορισμούς δεν τους χρειαζόμαστε.

"Ακριβώς. Γιαυτό δεν θα σου γέμιζα το μυαλό με αυτούς."
 

Δόξα τω Θεώ θείε! Απ' ότι έχω δει αυτοί οι κατάλογοι είναι δύσκολο να απομνημονευθούν!

"Ναι. Όλο κι όλο αυτό που χρειάζεται είναι να καταλαβαίνεις τους βασικούς κανόνες. Αυτή η κατανόηση είναι ο στόχος μου για να γεμίσει το μυαλό σου"‘

Ναι, αλλά έχω γνωρίσει αστρολόγους μανιώδεις στη συλλογή παλαιών κειμένων.

"Αλίμονο αγόρι  μου. Κάποιοι αστρολόγοι έχουν εμμονή με τα παλαιά κείμενα. 'Έχω περισσότερες μεταφράσεις παλαιών κειμένων στα ράφια μου από εσένα. Δεν είσαι καθόλου σοβαρός αστρολόγος, είσαι;'  Δεν χρειαζόμαστε πολλά βιβλία! Νομίζετε ότι ο Ναπολέων στάθηκε στο πεδίο της μάχης διαβάζοντας το "Πώς θα γίνετε στρατηγός Βιβλίο 1ο"; Δεν υπάρχει μαγικό κλειδί στην αστρολογία κρυμμένο σε κάποιο σκονισμένο κείμενο κάπου - το ζωτικό μέρος της πληροφορίας που ξαφνικά την κάνει τόσο απλή. Αν υπήρχε, κάποιος θα είχε διαβάσει το σκονισμένο κείμενο και θα διέδιδε τα καλά νέα.

"Ούτε αγόρι μου υπάρχουν βιβλία που να αξίζουν τέτοια ευλάβεια. Τα βιβλία μπορούν μόνο να αγγίζουν ένα μέρος της αλήθειας. Ειναι γραμμένα από ανθρώπους και οι άνθρωποι σφάλλουν. Ας το παραδεχτούμε, οι αστρολόγοι έχουν την περισσότερη τάση να σφάλλουν. Υπάρχει ενας δημοφιλής μύθος ότι τα βιβλία εσκεμμένα δεν τα λένε όλα: ότι υπάρχει μια προφορική παράδοση επειδή οι άνθρωποι δεν θέλουν να τα γράψουν όλα, και θέλουν να κρατήσουν μυστικά τα σημαντικότερα. Εχω συναντήσει αστρολόγους που κατάφεραν να μπουν μέσα σε αυτήν την προφορική παράδοση της αστρολογίας αφού τη βρουν γραμμένη στίς διαδικτυακες σελίδες". 
 

Εκεί βρίσκεις τις μυστικές προφορικές παραδόσεις θείε;

"Έτσι φαίνεται. Αλλά κανένας δεν κρατάει μυστικό! Απλά δεν έιναι δυνατό να καταγραφούν όλα. Ακόμη κι άν θα το ήθελες, δεν μπορείς. Γι αυτό έχουμε ποίηση, για να λέμε αυτό που δεν μπορει να ειπωθεί με τον πεζό λόγο. Γι αυτό έχουμε μουσική, για να πούμε αυτό που δεν μπορεί να ειπωθεί με τον πεζό λόγο. Γι αυτό έχουμε μουσική, για να ειπωθεί αυτό που δεν μπορεί να λεγεται με την ποίηση.

"Πρέπει επίσης να έχουμε στο νού μας ότι τα βιβλία υπάρχουν πάρα πολύ καιρό. Δεν μπορούμε να προσεγγίζουμε βιβλία γραμμένα πριν 300 χρόνια ή 1500 χρόνια πριν σαν να γράφτηκαν τον 20ο αιώνα. Οι περισσότερες ακατανοησίες στο βιβλίο του
Lilly προέρχονται από την υπόθεση του αναγνώστη ότι ο Lilly ήταν καθηγητής κάποιου επαρχιακού πανεπιστημίου στην Αγγλία στη δεκαετία του '70. Ειναι σημαντικό να έχουμε κάποια ιδέα για την εποχή στην οποία οι άνθρωποι έγραψαν και τις προκαταλήψεις που είχαν και τις οποίες έφεραν επι τάπητος καθως έγραφαν. Τί προσπαθούσε να πετύχει ο Lilly; Πώς έγραφε; Τί αντιλήψεις είχε; Οι απαντήσεις σε αυτές τις ερωτήσεις δεν θα είναι οι ίδιες για τον Lilly όπως με τον Πτολεμαίο ή τον Ιμπν Εζρα ή έναν Αμερικανό συγγραφέα σήμερα. Μολονότι αυτά τα πράγματα θα επηρεάσουν τη φύση του βιβλίου που παράγει, μερικές φορές με τρόπους κανονικά οφθαλομφανείς, και μερικές φορές με λεπτούς, αλλά τουλάχιστον σημαντικούς.

"Εχω βρεί πολλές φορές για παράδειγμα, ότι οι μαθητές μου δεν καταλαβαίνουν κάποια σημεία στον Λίλλυ επειδή υποθέτουν ότι οι μέθοδοι του γραψίματος και της έκδοσης ήταν οι ίδιοι για τον Λίλλυ όπως θα περιμέναμε από έναν σύγχρονο συγγραφέα. Δεν ήταν έτσι. Το περισσότερο από το Christian Astrology υπαγορεύτηκε, δεν γράφτηκε, και η έκδοσή του ήταν, στην καλύτερη περίπτωση, βιαστική. Έτσι ανακαλύπτουμε αλλαγές γνώμης ενσωματωμένες στο κείμενο, κυρίως επειδή κανείς δεν ασχολήθηκε να τις διασταυρώσει προτού το βιβλίο πάει για εκτύπωση. Ο αναγνώστης που δεν αντιλαμβάνεται ότι αυτό συμβαίνει σίγουρα θα βρεθεί σε σύγχυση. 


"Ομως ο Lilly δεν είναι συγγραφέας του 20ου αιώνα, ούτε ο Πτολεμαίος, ούτε ο Ιμπν Έζρα ούτε ο Μπονάττι. Αυτοί οι άνθρωποι είχαν διαφορετική θρησκεία και πολιτικά ιδεώδη, και ζήσαν διαφορετικούς αιώνες μακριά: δεν είναι κομμένοι απο το ίδιο ύφασμα, ούτε και η δουλειά τους.    

"Από τη στιγμή που οι συγγραφείς έχουν τελειώσει με αυτά, τα βιβλία έχουν πλέον τη δική τους ιστορία. Πολλά από αυτά όπου η κατανόησή μας για την αστρολογία είναι βασισμένη, έρχονται σε μας από τις μέρες που έπρεπε να αντιγραφούν στο χέρι. Αυτή η γραπτή μεταφορά ήταν μεγαλιωδώς αναξιόπιστη. Σας δίνω ένα παράδειγμα: Ένα δημοφιλές βιβλίο της φιλοσοφίας κατά τον Μεσαίωνα ήταν το  'η Βίβλος του Μήλου'. Ο υπότιτλός του ήταν 'ο Κανόνας του καθαρού Καλού'. Το βιβλίο μεταφράστηκε στην Σικελία, έπειτα στάλθηκε στο Παρίσι, όπου του έγιναν γραπτά αντίγραφα. Τον ίδιο καιρό είχε φτάσει στο Πανεπιστήμιο της Κρακοβίας, ο υπότιτλος είχε αλλάξει απο "ο Κανόνας του καθαρού Καλού" σε  "οι Αιτίες για τα Λεμόνια". Δεν υπάρχει ούτε μια αναφορά στα λεμόνια σε ολόκληρο το βιβλίο, και παρ'όλα αυτά οι αντιγραφείς συνέχιζαν ευτυχείς να μεταφράζουν τον υπότιτλο.    


"Ο ταπεινός μας γραφέας ήταν απίθανο να είχε καταλάβει τί αντέγραφε, έτσι δεν παρατήρησε ένα λάθος στο κείμενο που χρησιμοποιούσε. Έτσι το λάθος πέρασε, με την επιπρόσθεση μερικών ακόμη δικών του λαθών. Και αυτό μόνο από τη αντιγραφή, η μετάφραση φέρει ακόμη περισσότερα προβλήματα, ειδικά όταν έχουμε να κάνουμε με τη μετάφραση της μετάφρασης της μετάφρασης. Αυτό στο οποίο καταλήγουμε μοιάζει με το παιχνίδι του σπασμένου τηλεφώνου.  

"Γι αυτό το λόγο, είναι τόσο σημαντικό να έχουμε την πληροφορία μέσα μας καλώς κατανοημένη, επειδή θα είναι μακράν ευαίσθητη στις ελλείψεις των βιβλίων

© John Frawley
Μετάφραση Μαίρης Γαλανού, με την άδεια του συγγραφέως, σε κείμενο από το βιβλίο του που περιμένουμε για έκδοση.